duminică, 1 noiembrie 2009

S1/C10 Sisteme multimedia

Tehnica multimedia

Tehnologia multimedia este o modalitate de transmitere la distanta a documentelor, imaginilor grafice, animatie, filme, semnal audio, video conferinte, invatamant la distanta etc.
Informatia de baza se gaseste depozitata in calculatoare numite servere (noduri) si ea este fie descarcata pe calculatorul utilizatorului , fie consultata on-line.
Nodurile sunt identificate prin adrese :
- adrese URI care desemneaza protocolul de comunicatie folosit (HTTP sau RTP) http://... sau rtp:// ...
- adrese URL care desemneaza resursa (www.numedomeniu.extensie)
- adrese URN care defineste comportamentul temporal al elementelor din limbajul XHTML+TIME
Documentele care pot fi vizualizate prin Internet sunt constituite din text si legaturi intre noduri. Pentru transmiterea in conditii optime a informatiilor se folosesc convertoare de semnal si programe de compresie a datelor de tipul RealPlayer
Pentru realizarea documentelor multimedia s-au propus urmatoarele formate :
- pentru text : format XHTML, WML, XML
- pentru imagini BMP, EPS,JPEG,GIF,WBMP,PNG
- pentru sunet: MIDI, WAV, MP3,WMA
- pentru video: AVI,MPEG,WMV
- pentru 3D: VRML,X3D
Pentru realizarea paginilor de site s-au propus urmatoarele limbaje:
- limbajul XHTML
- limbajul XHTML+TIME
- limbajul SMIL

1. Limbajul XHTML
Textul selectat pentru o pagina Web este incadrat de o serie de marcatori ... care respecta urmatoarele reguli :
/* [html]
/* [head] incepe antet
....** definitii CSS valabile pt. tot documentul
• definire font
/* body {
font-family:Arial ;
font size:12;
color: black;
background color: white;
margin-left: 2 cm;
margin-right: 2 cm
}
• definire titluri
/* h1 {
font-size: 16pt;
font-letter: 200%;
) }
• definire paragraph
/* p {
line-height:1.2;
text-align:justify;
margin-top:0.6em;
margin-bottom: 0.6em
text-indent: 1em;
}
• definire ancore
/* a{
font-weight: bold;
text-decoration: none;
color: black;
}
Cand mouseul este deasupra ancorei, ancora devine albastra, subliniat
/* a:hover {
text-decoration:underline;
color: blue;
)
/* a:active {
color: blue ;
}
Paginile activate isi schimba culoarea
/* a:visited {
color navy ;
}
/* [/head] sfarsit de antet
/* [body] inceput corp text
.....
** definire stil de afisare
/* text text bold
/* text text italic
/* text text underline
/* text> text marit
/* text text micsorat
/* text indice
/* text exponent
/* text alt tip de font
/*
text
text centrat
** definire titluri
/*

text

titlu
/*

text

inceput paragraf
/*
text
trece la linie noua
/* text creaza linie nenumerotata
/* text creaza linie numerotata
/*
  • text
  • element din lista
    /* text inserare imagine
    /* incepe tabel
    /* linie
    /*

    /* acora, link catre alta resursa
    /*
    /* [from] formular interactiv [/form]
    /* [input] text de interogare [/input]
    /* [applet] text in java script [/applet]
    /* [script] text in Java script [/script]
    /*
    /* [/body] sfarsit de corp
    /* [/html]
    2. Limbajul XHTML+TIME
    Limbajul XHTML+TIME este o extensie a limbajului XHTML care permite introducerea in pagina de site a unor elemente de animatie :
    - momentul aparitiei unui element (eveniment) in pagina de site
    - durata executarii unui eveniment (sunet, imagine )
    Pentru realizarea elementelor temporale limbajul foloseste o serie de atribute :
    begin= “nr” numarul de secunde de inceput a evenimentului
    dur= “nr” numarul de secunde cat evenimentul ramine activ
    [img src=“poza.jpg” dur=“10” /]
    (src – precizeaza fisierul img care va fi executat)
    repeatCount =“nr” numarul de repetitii ale unui eveniment
    [video src=“film.avi” repeatCount= “3” /]
    end=“nr”precizeaza momentul terminarii
    timeAction =“display“ permite aparitia elementului animat precizat
    timeAction =“visibility“ rezerva spatiu pe ecran pentru elemental care urmeaza sa apara la momentul “display“
    targetName =“nume” nume generic asociat elementului de animat
    attributeName =“valoare de modificat”
    from=”nr” valoare de inceput ciclu de animatie
    to=”nr” valoare de sfarsit animatie
    Pentru precizarea faptului ca documentul XHTML are elemente din XHTML+TIME definite, documentul html trebuie sa contina urmatoarea forma:
    /* [head>
    /* [html xmlns:t=“urn :schemas-microsoft-com :time”>
    /* [style>
    /* .time {behavior: url(#default#time2;}
    /* [/style>
    /* [?import namespace=“t” implementation=“#default#time2”>
    /* [/head>
    Limbajul foloseste urmatoarele elemente pentru redarea obiectelor multimedia:
    /* [t:audio> pentru semnal audio
    /* [t:video> pentru videoclipuri
    /* [t:animation> pentru animatii grafice
    /* [t:img> pentru imagini statice
    /* [t:ref> pentru referinta fisier extern
    /* [t:media> generic pentru orice tip de elemente multimedia
    /* [t:animate>
    /* [t:animateColor> pentru modificarea culorii
    /* [t:animateMotion> pentru modificarea poztionarii
    /* [t:set> pentru setare valoare de expirare a duratei

    Exemplu :
    ...
    /* [button id : “startClip”>START
    /* [button id : “ stopClip ”>STOP
    /* [t:media begin=“startClip.click” end=“stopClip.click”
    /* src=“movie/film.avi”
    /* timeAction=“display”
    /* style=“height:200px; width:200px” />

    Niciun comentariu: